Gerstaberg järnväg
Agicon tar sig an ett nytt järnvägsprojekt i Gerstaberg, som är en viktig del av den nya höghastighetsbanan Ostlänken. Projektet innefattar en ny dubbelspårig järnväg med flera viadukter samt en ny kopplingscentral som möjliggör för fler tåg och hållbara transporter. På uppdrag av Trafikverket står Agicon som produktionschef och mätchef till OHLA Sverige i genomförandet av projektet. Vi tillhandahåller även med mättekniker och projektingenjör.
Beställare
Trafikverket
Projekttyp
Bygg, Järnväg, Viadukt
Kund
OHLA Sverige AB
Kontrakt
Utförandeentreprenad
Projektstatus
2024-2028
Roll
Produktionschef, Mätchef, Projektingenjör, Mättekniker
Plats
Södertälje
Värde
1,8 mdkr
Samverkan
Projektet utförs i samverkan med Trafikverket och OHLA, där Agicon har ledande roller som produktionschef och mätchef.

Nya järnvägsspår i kuperad miljö
Gerstaberg är den nordligaste delen av Ostlänken, den nya dubbelspåriga järnvägen som ska förbättra förbindelserna mellan Järna och Linköping. Då landskapet är kupperat kommer vi att använda flera olika byggmetoder för att järnvägen ska smälta in i omgivningen. I norr ansluter Ostlänken till dagens järnväg genom en portalbro över den befintliga järnvägen. Sedan kommer
skärning
- när spåret är nedschaktat under befintlig marknivå,
bank
- när spåret är upphöjt över befintlig marknivå, samt
broar
användas. En stor del av arbetet kommer att utföras nära den aktiva järnvägen för att minimera intrång och påverkan på skyddsvärda områden.
En ny kopplingscentral
Kontraktet inkluderar även en ny kopplingscentral och två nya högfartsväxlar för hastigheter över 160 km/h. Kopplingscentralen kommer att ansluta Ostlänkens kontaktledningar till den befintliga stambanan och säkerställa att spänningen fördelas jämnt mellan spåren för att förhindra kontaktledningsbrott. Den ska också garantera att tågen på Ostlänken får tillräcklig effekt för att kunna accelerera och nå högre hastigheter.
Vill du veta mer?



Utforska liknande projekt
Agicon och Z-Rail hjälper Sandahls att ro i land ett spännande järnvägsprojekt. Bangården rustas upp för att öka kapaciteten och minska underhållningskostnaderna.
Lilla Lidingöbron är en av Sveriges längsta spårbroar. Med ökat omfång ger den nya bron ökad framkomlighet och säkerhet samt ökad turtäthet för Lidingöbanan.
Som del av Roslagsbanans utbyggnad har ett omfattande arbete gjorts i Åkersberga innefattande ersättning av plankorsning med nya järnvägsbroar och vägar.