Adabron Belgrad
Adabron stod färdig 2012 och sträcker sig över floden Sava i Belgrad. Bron är en snedstagsbro, förankrad med en enda pylon och har vunnit flera utmärkelser för sin avancerade ingenjörskonst. Den nya bron förbättrar inte bara stadens infrastruktur utan har blivit ett modernt landmärke för staden.
Beställare
Beoland
Projekttyp
Bygg, Bro, Motorväg
Projektstatus
2008 - 2012
Omfattning
965 m Bro
Plats
Belgrad
Roll
Mätingenjör för Huvudentreprenör
Värde
5 mdkr
Roll
I detta projekt stod Nebojsa Cadjenovic som mätingenjör för projektets huvudentreprenör Porr Austria.

Vinnare ur designtävling
Bakom designen av bron står det Slovenska företaget Ponting som stod för det vinnande förslaget ur en designtävlingen för den nya bron över Sava. Den är en av världens största asymmetriska kabelstagsbroar med en enkel pylon och en total längd på 965 meter. Bron är designad för att avsevärt minska trafiken som passerar genom centrala Belgrad. Den 45 meter breda bron har en ökad kapacitet och ger plats till två trefiliga körfält, två spårvagnsspår och gång- och cykelvägar på vardera sida.
Multinationellt projekt med tekniksa utmaningar
Ada-bron var ett multinationellt projekt mellan Porr Austria, DSD Germany och SCT Slovenia. Uppdraget innefattade flera utmanande moment som krävt precision, och noggrann samordning, innefattande pylonen, huvudspannet, stagkablarna, påfartsramper och infartsvägen till Nya Belgrad.
Bron består av en 220 meter hög pylon vars grund är en slitsmur med 113 borrade propålar. Huvudspannet är konstruerat av 8 600 ton brokonstruktionsstål som stöds av 80 stagkablar med en maximal längd på 373 meter som uppvägs av ett 200 meter förspänt, armerat betongspann. Totalt användes 1280 ton högkvalitativt stål till stagkablarna.

Förbinds med påfartsramper
Projektet innefattade även många påfartsramper på 10-25 meters höjd samt en rondell på 10 meters höjd. På Nya Belgrad-sidan är infartsvägen konstruerad som ett förspänt, armerat betongsidospann i form av en kontinuerlig lådbalkbro.
Vill du veta mer?

Utforska liknande projekt
En ny innovativ bro med vridbar stålsektion förbättrar förbindelserna för bil- och båttrafiken i Ekerö.
Lilla Lidingöbron är en av Sveriges längsta spårbroar. Med ökat omfång ger den nya bron ökad framkomlighet och säkerhet samt ökad turtäthet för Lidingöbanan.
Som del av Roslagsbanans utbyggnad har ett omfattande arbete gjorts i Åkersberga innefattande ersättning av plankorsning med nya järnvägsbroar och vägar.