Båthamnsvägen Åkersberga

Utbyggnadsprojektet av Roslagsbanan syftar till att uppgradera och bygga ut järnvägsnätet med fler spår för att förbättra dess kapacitet samt tillgänglighet och säkerhet för pendlare. Vid Åkersberga station har en omfattande utbyggnad färdigställts som bl.a. innefattat nya järnvägsbroar och vägar.

Beställare

AB Stockholm Lokaltrafik

Projekttyp

Bygg, Järnväg

Projektstatus

2017 - 2020



Kontrakt

Totalentreprenad

Plats

Stockholm

Roll

Produktionschef för Huvudentreprenör

Värde

280 mkr

Roll

I detta projekt stod Pavel Seda som produktionschef för Implenia Sverige AB, projektets huvudentreprenör.

Omfattande ombyggnation av Roslagsbana

Mellan 2017 och 2020 genomfördes en omfattande ombyggnad av Roslagsbanan vid Båthamsvägen i Åkersberga, vilket inkluderade ersättning av plankorsningen med två nya järnvägsbroar samt anläggande av nya gator och vägar. Arbetet innefattade komplicerad grundläggning och BEST-K arbete utfördes under pågående trafik på spåren.


Projektets omfattning:

  • Betongkonstruktion två broar och tråg: komplicerat grundläggningsarbete med betongpålar vid gammal sjöbotten
  • BEST-K arbete på 1200 meter långt dubbelspår
  • Avvattningsanläggning med inbyggd pumpstation, dagvattenmagasin
  • Fjärvärmeledning, signalledning , elledning, vägbelysning
  • Vägguppbygnad inkl. beläggning, rondel, parkeringsytor 


Effektiv ledning och innovativa lösningar

Pavels roll som produktionschef var att leda, samordna och kontrollera produktionen samt bistå projekteringsledaren med att anpassa projekteringen för bästa möjliga utförande och produktionsmetod.  Speciella lösningar, såsom armerade jordväggar och temporära spårbanker, där innovativa lösningar implementerades, var höjdpunkten.

Utmanande grundläggning under drift

I detta projekt låg huvudfokus på samordning och tidsplanering, då det involverade många olika aktörer och behövde anpassas efter spårtrafikens tidtabell. Större delen av projektet genomfördes med spåren i trafik, vilket innebar att säkerhetssamordningen var av högsta prioritet. Bland annat utfördes en komplicerad grundläggning av betong- och stålpålar samtidigt som ett av dubbelspåren var i drift. En strategisk och systematisk arbetsmiljö ledde till att entreprenaden vann SL:s utmärkelse för säkraste entreprenör detta år.


Vill du veta mer?

Pavel Seda

Delägare och projektchef


Utforska liknande projekt

Agicon har fått förtroendet att leda ett nytt, spännande järnvägsprojekt i Gerstaberg – en central del av den nya höghastighetsbanan Ostlänken.

Agicon och Z-Rail hjälper Sandahls att ro i land ett spännande järnvägsprojekt. Bangården rustas upp för att öka kapaciteten och minska underhållningskostnaderna.

Lilla Lidingöbron är en av Sveriges längsta spårbroar. Med ökat omfång ger den nya bron ökad framkomlighet och säkerhet samt ökad turtäthet för Lidingöbanan.