Södra kajen

I Värtahamnen planeras 1500 nya lägenheter, tillsammans med förskolor, arbetsplatser, parker och 600 meter ny kajpromenad att byggas samtidigt som den nuvarande färje- och kryssningsverksamheten bevaras. YIT har stått som huvudentreprenör i det förberedande men omfattande arbetet av 300 meter kaj och sanerings- och VA arbete.

Beställare

Stockholm Stad

Projekttyp

Bygg, Kaj

Projektstatus

2016 - 2019

Kontrakt

Utförandeentreprenad

Plats

Stockholm

Roll

Produktionschef för Huvudentreprenör

Omfattning

300 m Kaj

Värde

180 mkr

Roll

I detta projekt har Pavel Seda stått som produktionschef för YIT, projektets huvudentreprenör.

Rivning och ombyggnad av den gamla oljehamnen

I Värtahamnen har en ny kaj tagit form som byggts om från den tidigare gamla oljehamnen som stått där sedan slutet av 1800-talet. Uppdraget har inneburit rivning av den gamla oljehamnen samt renovering och ombyggnation av kajen. Arbetet har varit komplext då den gamla kajen temporärt behövt lastas av för rivning och grundläggning av den nya kajen. Samtidigt har vi monterat ny spont och pålar längs med den nya kajen och provisoriska spontrader har installerats som stöd under tiden som rivningen pågått.

Arbete under vatten

Arbetet med den nya kajen har skett både på land och i havet. Pågrund av hamnenns tidigare använding som oljehman behövde sanering av oljeföroreningar som fanns i marken och vattnet göras innan bygget kunde påbörjas. Vi använde dykare dels för kontrollera att det inte fanns några läkage men också vid gjutning. Att arbetsplatsen varit vid havet innebar även en utmaning i sig då delar av arbetet behövde ske i vattnet eller på flytande pontoner. Fartygstrafiken i området har även inneburit restriktioner eftersom det vattenbaserade arbetet inte kunnat fortsätta medan fartygen lagt till och kastat loss.


Vill du veta mer?

Pavel Seda

Delägare och projektchef


Utforska liknande projekt

Den 965 m långa snedstagsbron har vunnit flera utmärkelser för sin avancerade ingenjörskonst. Idag har den blivit ett landmärke för Belgrad.

Lilla Lidingöbron är en av Sveriges längsta spårbroar. Med ökat omfång ger den nya bron ökad framkomlighet och säkerhet samt ökad turtäthet för Lidingöbanan.

En ny innovativ bro med vridbar stålsektion förbättrar förbindelserna för bil- och båttrafiken i Ekerö.