Nebojsa's meriter

Behörighetstyp I, Trafikverket

Mätchef - Väg 261 Ekerövägen E1, Tappström -     Lindötunneln       Ekerövägen ska få ytterligare ett körfält mellan Nockeby och Tappström i riktning mot Ekerö, så att det blir smidigare för bussarna att ta sig fram i rusningstrafik. En ny, öppningsbron 120m lång 4-spanns överbyggnad av stål-betong med svarvstålsektioner på Tappström ska byggas.   


Kontraktssumma: 340 000 000 SEK

Mätchef - Lilla Lidingöbron för Implenia Sverige AB, den nya bron, som korsar Lilla Värtan mellan Lidingö och Stockholm, är 730 meter lång med 16 bropelare och 15 spann och den är en av de längsta broarna i Sverige. Brobredden ska vara drygt 16 meter, varav 7,4 meter ska vara för fotgängare, cyklister och mopedförare och 8 meter för spårvagnstrafik. En spännarmerad betongbro med grunden för brostöden i vattnet vilket utgör en teknisk utmaning.     


Kontraktssumma: ca 600 000 000 SEK

Mätingenjör - Tvärbana Kistagren, tvärbanan utökas med Kistagrenen som sträcker sig från Norra Ulvsunda i Bromma vidare till Kista och ansluter sig till Helenelund i Sollentuna. I projektet ingår flera detaljplaner som möjliggör utbyggnaden av Kistagrenen inom Stockholms stad. 


Kontraktssumma: ca 520 000 000 SEK

Mätingenjör - Slussen projekt, utbyggnad av nya Slussen är ett av de största stadsförvandlingsprojekten i Sverige. Projektet på 12 miljarder kronor i samarbete med Stockholms stad syftar till att skapa en dynamisk stadsdel som svarar mot dess historiska kontext och förvandlas stadskärnan.     


Kontraktssumma: ca 12 000 000 000 SEK

Mätingenjör - FUT- Förvaltning för utbyggd tunnelbana, Stockholms tunnelbana är på väg att byggas ut. Nästan trettio kilometer nya spår och arton nya stationer på fyra sträckor. Stockholmsregionen är ansvarig för utbyggnaden och planeringen är på god väg. Det är ett omfattande och komplext projekt.     


Kontraktssumma: ca 25 000 000 000 SEK

Mätingenjör - Citybanan, citybanan är en järnvägstunnel under centrala Stockholm i Sverige som används av Stockholms pendeltåg. Banan är 7,4 km (4,6 mil) lång, tvåspårig och elektrifierad. Det finns två stationer: Stockholm City stationen ligger direkt under T-Centralen som är den centrala stationen på Stockholms tunnelbana. Odenplan stationen är den andra stationen och den ligger vid tunnelbanestationen Odenplan.


Kontraktssumma: ca 16 000 000 000 SEK

Mätingenjör - Nacka Kvarnholmsförbindelsen Fas 1, en asymmetrisk bågbro som består av en stålbåge på 145m som övergår till en 48 lång bro av förspänd betong. Brospannet ser lätt krökt ut från toppen av bron. Det här leder till en anmärkningsvärd lösning inom geometrin i huvudbågbalkarna som har en dynamisk lutning mot mitten av kurvan för att sedan kompensera för krafternas effekter. Varje bågbalk har sin egen lutningsvinkel och radie för att optimera krafterna i strukturen. Överbyggnaden består av en sammansatt konstruktion där stålkonstruktionen utgör den strukturella grunden för betongkörbanans platta. Anslutningen av bron på fastlandet var också en del av projektet. Det är en lång bergtunnel på 260m och en 46m lång anslutande betongtunnel i dagbrott. En separat lång balkbro på 44m byggdes på en separat väg för fotgängare och cyklister. Det finns till och med olika betongstödmurar och ett vägbygge på cirka 1km med vattenledningar och elinstallationer. Designen hanterades internt av det tekniska kontoret i Tyskland och i samordning med brodesignern LAP-konsult.


Kontraktssumma: 253.000.000 SEK

Mätingenjör - Sava Bron Belgrad, Sava bron projektet var ett multinationellt projekt av Porr Austria, DSD Germany och SCT Slovenia. Sava bron, som är belägen i Belgrad i Serbien, är en av världens största asymmetriska kabelstagsbroar med enkel pyloner med en total längd på 929m mellan däcks expansions fogar. Grunden till en 220m pylon är en cirkulär slits mur med 113 borrade bropålar. Huvud spannet är konstruerat av 8 600 ton stål brokonstruktion, stött av 80 stag kablar med en maximal längd på 373 meter som uppvägs av ett förspänt, armerat betong spann på 200 meter. Infartsvägen till Novi Beograd är konstruerad som ett förspänt, armerat betongsidospann på 388m som en kontinuerlig låd balkbro. Den totala däcks bredden är 45m och den är designad för att bära sex körfält för fordonstrafik, 2 spår för en ny lätt bana (Light Rail Transit) och två gång-/cykelbanor. Projektet innehåller många påfartsramper på 10-25m höjd med en total längd på 3 200m och en rondell på 10m höjd med 100m längd som också kallas förhöjd ring.